Kolejna w kalendarzu (pierwsza połowa października)
jest Nagroda Nobla, ale tu – jak wiadomo – listy nominowanych nie ma. Wśród
bukmacherów najczęściej pojawia (od kilku już lat) Haruki Murakami, Philip Roth
i Joyce Carol Oates. Ale przecież szwedzka akademia lubi zaskoczyć.
Tymczasem 14 października zostanie przyznana
nagroda Bookera. To najważniejsza nagroda literacka w Wielkiej Brytanii. Od
ubiegłego roku zmieniły się zasady jej przyznawania: wcześniej obejmowała tylko
autorów z samej Wielkiej Brytanii lub Commonwealth, natomiast obecnie mogę się
o nią ubiegać wszyscy pisarze anglojęzyczni, więc również pisarze amerykańscy. Ubiegłoroczny
Booker (sążnista powieść Eleaonor Catton „Wszystko, co lśni”) lada moment
będzie mieć swoją polską premierę, a tymczasem o tegoroczną nagrodę starają
się:
TO RISE AGAIN
AT A DECENT HOUR Joshua Ferris -
Paul O'Rourke, 40-letni nieco zgorzkniały dentysta, prowadzi dobrze
prosperującą praktykę stomatologiczną w Nowym Jorku. Odkrywa jednak, że
potrzebuje w życiu czegoś więcej niż stałych przychodów i idealnego mochaccino.
Tylko czego? Paul próbuje odnaleźć sens życia, a tymczasem na Facebooku i Twitterze
pojawiają się jakieś konta założone na jego nazwisko. To, co z początku wydaje się być
tylko skandalicznym naruszeniem prywatności, wkrótce staje się czymś bardziej
niepokojącym: a co jeśli internetowy „Paul” jest lepszą wersją tego realnego? Kto
za tym wszystkim stoi i czy Paul z tego wszystkiego nie zwariuje?
THE NARROW ROAD TO THE DEEP NORTH
Richard Flanagan - The Narrow Road to the Deep North to obejmująca
ponad pół wieku historia miłosna pewnego lekarza do żony jego wuja. Tytuł tej
książki nawiązuje do jednej z najsłynniejszych pozycji japońskiej literatury
autorstwa słynnego poety haiku Basho. Flanagan za rdzeń książki obrał sobie jeden
z najbardziej niechlubnych epizodów z historii Japonii: budowę tzw. kolei śmierci
między Tajlandią a Birmą w czasie II wojny światowej. W obozie jenieckim na
trasie tej kolei chirurg Dorrigo Evans walczy o zdrowie i życie swoich
podkomendnych, próbując chronić ich przed śmiercią głodową, pobiciami i
cholerą, ale wciąż nie może zapomnieć o romansie z młodą żoną swego wuja. Pewnego
dnia otrzymuje list, który na zawsze zmieni jego życie.
WE ARE ALL COMPLETELY BESIDE
OURSELVES Karen Joy Fowler
- Rosemary jako dziecko cały czas mówiła. Buzia
jej się nie zamykała, a gdy chciała opowiedzieć jakąś historię, rodzice prosili,
żeby zaczęła od środka. Teraz jednak Rosemary zaczyna studia i nie mówi prawie
nic. A już na pewno nie o swojej rodzinie. Więc i my nic nie powiemy: czytelnik
musi sam odkryć, dlaczego jej nieszczęśliwa rodzina jest tak inna od
wszystkich. Rosemary jest teraz jedynaczką, ale miała kiedyś siostrę rówieśniczkę i starszego brata. Jednak oboje zniknęli z jej życia. Opowiada
swoją zagmatwaną historię od końca w stronę początku. Dwa razy.
J, Howard Jacobson –
J, to niezrównanie dziwna historia miłosna, jednocześnie delikatna i przerażająca.
Opowieść toczy się w przyszłości, w świecie, w którym przeszłość to
niebezpieczna kraina, której lepiej nie wspominać ani nie odwiedzać. Dwoje
ludzi zakochuje się w sobie nie wiedząc ani skąd pochodzą, ani dokąd zmierzają.
Nie są pewni, czy miłość spadła na nich sama, czy na czyjś rozkaz. Tylko czyj? Jakaś
wielka katastrofa ciąży nad życiem każdego bohatera tej powieści – jakieś wydarzenie
z przeszłości, owiane tajemnicą, zaprzeczeniem i przeprosinami, określane jako „to,
co się zdarzyło, o ile się zdarzyło”.
THE LIVES OF OTHERS, Neel Mukherjee - Kalkuta, rok 1967. Bez
wiedzy rodziny Supratik wplatał się w niebezpieczną polityczną działalność ekstremistyczną. Supratik ogarnięty idealistycznymi mrzonkami chce zmienić swoje
życia i cały świat. Kiedy znika, zostaje po nim tylko pożegnalny list… Stojący na
czele rodu Goshów najstarsi członkowie rodziny nie są świadomi, że pod ledwie
poruszoną powierzchnią ich życia, tak naprawdę usuwa się grunt. To coś więcej
niż toksyczna rywalizacja pomiędzy szwagierkami, destrukcyjne tajemnice i
upadek rodzinnego biznesu, to rozpad rodziny na tle rozpadu społeczeństwa. Bo
oto nadszedł czas niepokojów, nieuniknionej zmiany, a przepaść pomiędzy
pokoleniami i pomiędzy biednymi i bogatymi jeszcze nigdy nie była tak głęboka.
HOW TO BE BOTH, Ali Smith - How to be Both to powieść
o różnorodności sztuki. To szybko rozwijająca się, lawirująca pomiędzy gatunkami
polemika między formą, czasem, prawdą i
fikcją. Pewien renesansowy artysta z 1640 roku i dziecko pewnego dziecka z lat
60 XX wieku. Dwie historie o miłości i niesprawiedliwości łączą się w jedną opowieść,
gdzie czas staje się bezczasem, struktura płata figle, wiedza umyka, fikcja się
urealnia, a każdy dostaje drugą szansę.
Nie czytałam jeszcze żadnej z
nominowanych w tym roku do Bookera książek. Najciekawsze wydają mi się pierwsze
trzy pozycje i chętnie po nie sięgnę, kiedy nadarzy się okazja.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz